گفت و گو | پراتیک ذهن | پرفورمنس نوعی کار است.کار کردن تنها تعریف متعارفش یعنی عمل فیزیکی نیست ، عمل ذهنی نیز می تواند کار قلمداد شود، کلام می تواند خروجی ای باشد از یک کار ذهنی، در واقع زبان محصول یک پرفورمنس است. بدیهی است که پیش از محصول (زبان) این کار بوده که صورت گرفته است یعنی پرفورمنس در ذهن وجود داشته که منجر...
کارگاه دوم مجسمه سازی فین | فروردین 91 دومین کارگاه مجسمه سازی در روزهای هفتم هشتم و نهم فروردین ماه نود و یک ، در کارگاه فین با محوریت کار با گل برگزار گردید . در این کارگاه هنرمندان روز اول با دیدن فیلم هایی از هنرمندان معاصر به تحلیل وگفت وگو پرداخته و روز های بعد با یک نوع متریال و همگی با موضوعی مشخص ، به کار...
برگزاری کارگاه مجسمه سازی روزهای جمعه و شنبه 27 و 28 اسفند ماه نود با حضور هنرمندان : امین تیماس ، نبی تیماس ، هادی بانوج ، هادی علیشاپور ، محمد ایرندگانی و مسعود بهزادی فر، کارگاه مجسمه سازی با هدف آشنایی با انواع گرایش ها در هنر مجسمه سازی همچنین تجربه در بکارگیری تکنیک ها و متریال های مختلف زیر نظر احمد کارگران...
دو روی یک سنت بازنمودهای سنت، موتیفها و عناصر تصویری شکلی از عینیت و دریچهای ارتباطی با یک خرده فرهنگ هستند. سنت از نگاه امروزین جنبهای دو سویه یافته است از طرفی در درون فرهنگهای کوچک به شکلی متعصبانه حافظ اقتدار خویش است و از طرفی در مقابل نگاه بیرون این تعصب به استعماری کهنه و بدوی ترجمه میشود. نقد فرهنگ کلی و...
فرهنگ جنوب همواره در طول زمان های گذشته صاحب اسطوره هایی بوده است که در کناره ی خلیج فارس با زندگی مردمان اش عجین گشته است. حضور اسطوره در زندگی امروزی نقش و کارایی خود را به صورتی متفاوت اعمال می کند، نوعی اسطوره ی مصرفی و صنعتی که با پوشش جدید و غیرملموس ظهور کرده است. اسطوره اگرچه ضرورت خود را در...
خاموش ...................................................................................................... ما را اهلیت گفت نیست کاش اهلیت شنودن بودی بر دل ها مهر است بر زبان ها مهر است و بر گوش ها مهر "شمس تبریزی "...
بی گمان سهروردی اگر نقاش بود جهان تصویر ما دگرگون می شد، از بسیاری جهات می توان تئوری نور الانوار شیخ را جدای از پیشرو بودن در عرصه ی تصور اشیاء ، بنیان و پایه ای استوارتر از امپرسیون دانست. در رساله ی عقل سرخ، توصیف پیر سرخ روی و شرح چگونگی آن چیزی جز همان رنگ شناسی مدرن نیست و درک این مطلب در قرن...
Krzysztof Dydo در کارگاه فین شنبه ۸ آبان ماه کشیشتف دیدو هنرمند گرافیست معاصر لهستانی به همراه مونیکا دیدو و خانم سپیده هنرمند ـ که ایشان نیز از گرافیست های خوب ایران هستند ـ برای دیداری یک روزه به بندرعباس آمده بودند. کشیشتف دیدو، از علاقه مندان پوستر، کلکسیونر و منتقد هنری است که مقالات متعدد، کاتولوگ و آلبوم ...
یادداشتی بر چند رویداد تجسمی 1- دو ماه پیش بود که اطلاعیه ای در وب منتشر شد مبنی بر نمایشگاه مروری بر آثار استاد یوسف سلیمی، خوشحال شدم که بالاخره فرصتی دست می دهد تا آثار صمیمانه ی این استاد بزرگوار را از نزدیک و یک جا ببینم. استاد سلیمی را اولین بار که دیدم بالای بام خانه اش در محله ی شیر اول سه پایه گذاشته بود...
فضایِ معکوس این آدم ها کوچک اند و برای دیدن شان باید از بالا نگاه کرد. نسبتِ اول از هنگام آفرینش آدم، شب و هجوم ستاره هایش درک کوچک بودن را با او همراه کرده اند. حالا در نسبتی معکوس ما به آدم هایی می نگریم که جعل کوچک ما آدم های کوچک هستند. نسبتِ دوم معمول بر این است مجسمه را آدمی حس می کند چیزی که...
تکلیف پرفورمنس متن (اثر هنری) در اضلاع سه گانه، هنرمند – اثر – مخاطب، پررنگ ترین وضعیت است. ارتباط به واسطه متن صورت می پذیرد. با وجود نگاه های متفاوت از سوی منتقدین که گاه منجر به حذف عامل آفرینش و خالق اثر یعنی هنرمند انجامیده یا در صور دیگر حدود هر یک از اضلاع نامبرده بیش یا کم شده اما یک قاعده کلی را نمی ...