......[      AhmadAli    Kargaran        ]......

......[ AhmadAli Kargaran ]......

Artist .environmental art & site spesific installation .Born in Gambroon city. Iran.
......[      AhmadAli    Kargaran        ]......

......[ AhmadAli Kargaran ]......

Artist .environmental art & site spesific installation .Born in Gambroon city. Iran.

[Zero one ] صفـــــــــــــــــــــــــــر و یــــــــــک










 

 


دو روی یک سنت

بازنمودهای سنت، موتیف‌ها و عناصر تصویری  شکلی از عینیت و دریچه‌ای ارتباطی با یک خرده فرهنگ هستند. سنت از نگاه امروزین جنبه‌ای دو سویه یافته است از طرفی در درون فرهنگ‌های کوچک به شکلی متعصبانه حافظ اقتدار خویش است و از طرفی در مقابل نگاه بیرون این تعصب به استعماری کهنه و بدوی ترجمه می‌شود.

نقد فرهنگ کلی و جهان‌شمول (که در حال گسترش است) بر سنت و خرده فرهنگ‌ها از این دریچه است که آزادی و انتخاب‌های بدیهی  را از انسان سنتی می‌گیرد اما نکته ظریف جایی است که این کارکرد دو سویه‌ی سنت پدیدار می‌شود: سنت هم‌چنان که وضعیتی محدود کننده به خود می‌گیرد اما در حدود خود حامل آزادی و امکان‌های انتخاب شونده  است.

گزینه‌ی انتخاب در فرهنگ به اصطلاح برتر و جامع‌تر نیز خود محصول شرایط تحمیل شده‌ی محدودی است. تنها امکان انتخاب‌های بیشتر مزیت موقیعت دوم است.

 صفر و یک

روبنده‌هایی که در طول سالیان متمادی فرم و شکلی زیبا به خود گرفته و بر صورت زنان هرمزگان نقش بسته‌اند بازنمودی از فرهنگ این سرزمین‌اند.

این روبنده‌ها که برقع نام دارند جلوه‌ای بی‌نظیر از هنر دست زنانی است که از منظر هنر مدرن اثری هنری و مدرن محسوب می‌شوند، در شمایلی کلی فرم آن‌ها و در ساختار جزیی اشکال و نقوش درون آن‌ها دارای انسجام و هارمونی بی‌نظیر است. برقع که نمود سنت در خرده فرهنگ جنوب ایران است هنوز در دل فرهنگ کلی و غالب که با کمک رسانه بر گستره‌ی خود می‌افزاید کاربرد و کارکرد خود را حفظ کرده است.



از پس این روبنده‌ها چشم‌هایی است که در برابر حمله‌ی داده‌های صفر و یک به تاویل و تفسیر دیگری راه جسته‌اند و هم‌زیستی این دو نگاه در کنار هم امری است که واقعیت خرده فرهنگ ما را ساخته است، از لابه‌لای روزنه‌های برقع نگاهی است که خیره به صفر  ویک‌های دیجیتال، داده‌های آن را در درون خود هضم می‌کند.


1-    Two Sides of the Coin

The representations of traditions, motifs and visual elements are forms of objectivity and communication windows with a subculture.‌‌‌ Traditions from today's view, has a double aspect. On the one hand, it strongly tends to protect its authority within small cultures. On the other hand, looking from outside, this bias translates into an old yet basic colonization. ‌‌‌

Traditions and subcultures are criticized by the general and universal culture through this window which, consequently, takes away the essential freedom and choice from the traditional human. However, the subtle point is where this two-sided function of tradition emerges.‌‌‌‌‌‌‌ Although tradition seems to take a restrictive stance, it offers a stats of freedom and selective possibilities.‌‌‌

Choices in the so-called prior and more comprehensive culture are the result of limited imposed conditions. ‌‌‌ The only priority of the second state is the possibility of having more choices.‌

 

2-    Zero and One

Masks which have been transformed into beautiful forms and shapes and are worn by local women in Hormozgan are representative of the culture of this region. ‌‌‌

These masks, called “Burka”, are a unique manifestation of the handmade art of women and are regarded as a modern work of art in the modern art. In general, their form, and in details, the shapes and patterns made on them show a great cohesion and harmony.‌‌‌‌‌‌‌ Burkas, a representative of tradition in the subculture of south of Iran, has kept its popularity in the general and dominant culture through the media and has kept its usage and function.‌‌‌

Behind these Burkas, there are eyes who have sought another solution against the attack by the digital zero and one digits, and the coexistence of these two types of look has well shaped the reality of our subculture. There is a look, through the small holes of Burka, which stares at the digital zero/one digits and digests the data.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

  




اجرا: جزیره لارک/ ساحل مورونه

دی ماه نود

عکس: حسام‌الدین انصاریان

علی رضوانی

با تشکر از: