......[      AhmadAli    Kargaran        ]......

......[ AhmadAli Kargaran ]......

Artist .environmental art & site spesific installation .Born in Gambroon city. Iran.
......[      AhmadAli    Kargaran        ]......

......[ AhmadAli Kargaran ]......

Artist .environmental art & site spesific installation .Born in Gambroon city. Iran.

[performance Art ] غـــــــسل خـــــــــــــاک

تکلیف پرفورمنس

متن (اثر هنری) در اضلاع سهگانه، هنرمند – اثر – مخاطب، پررنگترین وضعیت است. ارتباط به واسطه متن صورت میپذیرد. با وجود نگاههای متفاوت از سوی منتقدین که گاه منجر به حذف عامل آفرینش و خالق اثر یعنی هنرمند انجامیده یا در صور دیگر حدود هر یک از اضلاع نامبرده بیش یا کم شده اما یک قاعده کلی را نمیتوان در مورد متن منکر شد و آن حضور متن به عنوان واسط کلیدی یا عامل ارتباطی است. با این قاعده شکل حضور متن در طول زمان به طور کلی دو نوع اساسی را به خود گرفته است، شکل ابتدایی آن را می‌‌توان به پیدایش انسان پیش از تقریر و تعریف هنر مدون نسبت داد.

بدیهی است که در این مرحله ارتباط انسانی به واسطه ساده ترین شکلاش یعنی تصویر  ایجادی (اشارات و نشانههای بدنی) صورت میپذیرفته، برای درک مفهوم به شخص مقابل نوعی واسط تصویری از این نوع یا در مراحل بعدی اشارات صوتی و آوایی و در نهایت کلام مصوب شده (قراردادی) به کار گرفته میشد. هر چند این مرحله را نمیتوان در ادراک و شناخت انسان برای خلق و آفرینش هنری پذیرفت چرا که این عمل بیشتر به واسطه نیاز و ارتباط حیاتی صورت میگرفت لیکن پرداخت به آن از زاویه بهکارگیری نوعی واسط میتواند مرجع نهایی این نوشته باشد. اما در مرحله بعد با پیدایش تمدن و اتصال حلقههای بزرگ بشری و حضور هنرمند در این وادی، قراردادی دیگر شکل میگیرد که در مفهوم کلی، هنر تعریف می شود. با این قرار متن هنری شکل حضور خود را در قائده سهگانه تثبیت میکند. ویژگی این واسط با خالق آن ارتباطی پیوسته دارد متن در شکل کلاسیک یا مدرن آن صاحب ویژگی و شمایل تعیین شده است. زیباییشناسی جوهره اصلی آن است و فرم آن در طول حرکت ساخته، شکسته و سپس تغییر میکند. سبکها و مکاتب و روشهای تاویلی متفاوت از دل آن پدیدار میگردد. اما نکته کلیدی در این مرحله شعور و اشراف بر نوع و شاکله متن است. متنی که پس یا پیش از ظهور توسط هنرمند با شمایلی مستقل و مجزا با شعور هنرمند گره خورده و آن را به استقلال میرساند. پس متن حضور دارد در جایگاه خودش با تعریف خودش (کلاسیک، مدرنیسم، پسامدرنیسم). حال برگردیم به مجموع دو مرحله از حضور متن که در وهله اول متن حضور دارد اما تعریف و جایگاه مستقل برای آن قائل نیستیم و در مرحله دوم حضور آن به واسطه تفکر و عمل هنرمند است.

اگر به طور کلی همه شکل این حضور (متن) را نوعی اجرا بنامیم، (چرا که برای پیدایش آن مستلزم فضا و ابزار فضا هستیم) میتوان رویکرد سومی هم در نظر گرفت. اجرا نه از روی نیاز اولیه (مرحله اول) و یا ضرورت تغییر و القاء (مرحله دوم) با تاکید بر طبقهبندی عنوان یا اطلاق مشخص عبارت (منظور از عبارات گرایشها یا سبکهای هنری) بلکه صرف ایجاد فضایی بی آنکه واسط یا متن هنری دارای شاکله مشخص و مدون تعریف شده باشد. با این نگاه اجراء میتواند شکل حضورش همانی باشد که بشر اولیه داشته، سیال، محرک ، تاثیر پذیر و تاثیرگذار. با این تفاوت که برای بودناش شعور و شناخت طراحی شده وجود دارد.

 

غسل خاک

خرداد 89 / تهران / آتلیهی فرهاد گاوزن


 

 







احمد علی کارگران  lll  طراح و اجرا

محمـد سایبانی  lll  طراح و اجرا

رضا کولغانی  lll  اجرا و آوا

نیما فائض  lll  نوازنده‌ی دی جیریدو

مهرداد علیزاده  lll  نوازنده‌ی کلپورکان

سروش تقی زاده  lll  نوازنده‌ی جهله

محمـد بانوج  lll  پشتیبانی


PDF    غسل خاک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد